Šampooni nimetus tuleneb hindikeelsest sõnast “Champo” mis tähendab massaaži, mudimist. Sealt jõudis see ingliskeelsesse maailma, tähistades peanaha ja juuste puhastamiseks mõeldud vahendit. Šampoonid on juuksehooldusvahendite hulgas populaarseimad, moodustades vastavast turust umbes poole.
Üldjuhul on šampoonid vedelike, geelide või kreemide kujul. Šampoonide kasutus on suurenenud koos inimeste elustandardi ja hügieeni paranemisega. Näitena Euroopas on viimase kahe aastakümnega nende kasutus kasvanud keskmiselt 1-2 korralt nädalas kolme korrani. Šampoonid on oma arengus liikunud lihtsatest pesuvahenditest hooldusvahendite hulka, millega kaasneb nende kahe üsna vastuolulise funktsiooni osas tasakaalu otsimine. Vaja on arvestada teguritega, nagu:
• juuste tüüp (kuiv, rasune, blondeeritud, püsilokk, lokilisus, juuste pikkus, etniline päritolu) ja peanaha seisund (kõõm nt).
• tarbija vanus ja elustiil
• soengu spetsiifika.
Seega ei ole ühte õiget šampooni, kõik sõltub asjaoludest, mis ka ajas muutuvad. Tarbija tahab šampooni, mis lisaks juuste puhastamisele annab muuhulgas juustele läiget, parandab kammitavust, teeb tugevamaks. Ja nagu seda veel vähe oleks, peab ka protsess ise olema meeldiv, st šampoon peaks olema meeldiva aroomiga ja hõlpsalt käsitletav. Üldjuhul sisaldavad šampoonid komponente järgnevast loetelust:
– põhilised pindaktiivsed ained (pesu ja vahu jaoks)
– täiendavad pindaktiivsed ained vahu jaoks
– viskoossuse tugevdajad
– lahustid
– palsami lisandid
– hägustaja (visuaalse efekti jaoks)
– pH regulaatorid
– värvained
– lõhnaained
– säilitusained
– UV neelajad läbipaistvate pakendite korral
– spetsiaalsed lisandid (nt kõõma vastu).
Loetelu on pikk ja nende komponentide osas on tootjatel palju valikuid. Võib kasutada väga erineva hinnaklassi ja mõjususega komponente. Spetsiaalsete lisandite osas võivad erisused väga suured olla. Odaval šampoonil ei pruugi neid üldse olla, kallimal võivad olla väga kõrgtehnoloogilised ja mõjusad, aga ka hinnalised. Lisaks ei tule mitmed komponentide mõjud (nii positiivsed kui negatiivsed) esile kohe, vaid alles pikema kasutuse järel.